Pentru a lucra în domeniul public din România trebuie să îndeplinești anumite condiții, conform articolului 54 din Legea nr. 188 din 8 decembrie 1999 privind Statutul funcționarilor publici. Iată ce trebuie să știi:
În cadrul autorităților și instituțiilor publice din țara noastră, există o categorie așa numită „personal contractual”, publicată, de altfel, în Posturi Gov. Este vorba despre cei care ocupă funcții diverse în instituțiile publice din România, însă nu sunt funcționari publici.
Cele mai importante funcții sunt funcția de execuție, de conducere și de execuție. Persoanele ocupă funcția de conducere sau de execuție pentru a desfășura activități care rezultă direct din atribuțiile autorităților și instituțiilor publice, fără a implica exercitarea de prerogative de putere publică
Pentru a putea avea un post ca personal contractual, este necesară realizarea unui contract individual de muncă. Contractul individual de muncă este un acord semnat între persoana care îndeplinește condițiile pentru a fi angajată pe o funcție contractuală și autoritatea sau instituția publică în cauză, respectând cerințele stabilite de Legea nr. 53/2003.
Pentru a ocupa un post în administrația publică din România, există reguli stabilite în Hotărârea Guvernului nr. 611 din 4 iunie 2008, cu modificările și completările ulterioare. Aici sunt informațiile esențiale despre cum poți participa la un astfel de concurs:
Depunerea dosarelor: Concursul începe odată cu depunerea dosarelor de către candidați. Trebuie să prezinți documente care să ateste calificările și experiența ta.
Probe suplimentare: în anumite situații, pentru posturile care au cerințe speciale, se poate organiza o probă suplimentară. Candidații sunt evaluați „admis” sau „respins” la această probă.
Evaluare individuală: Fiecare membru al comisiei evaluează independent candidații la fiecare etapă Doar cei declarați „admiși” la o etapă pot trece la următoarea
Ca să te înscrii la concurs, în decurs de 20 de zile de la publicarea anunțului în Monitorul Oficial, Partea a III-a, trebuie să depui un dosar. Dosarul trebuie să conțină următoarele documente:
Formularul pentru a participa la concurs este disponibil la secretariatul organizației care realizează concursul. Trebuie să furnizezi copii legalizate sau documente originale însoțite de copii pentru actele necesare. De asemenea, secretarul comisiei de concurs va verifica dacă acestea sunt în conformitate cu cele originale
Dacă nu ai cazier judiciar, poți înlocui această cerință cu o declarație pe propria răspundere. În acest caz, dacă ești acceptat la prima etapă a concursului, trebuie să aduci documentul original în termen de 5 zile lucrătoare de la anunțul admiterii, altfel riști să nu fii numit în funcție
Adeverința medicală trebuie să conțină numărul, data, numele emițătorului și calitatea acestuia, într-un format stabilit de Ministerul Sănătății Publice
În maximum 5 zile lucrătoare după încheierea perioadei de depunere a dosarelor, comisia de concurs va evalua dosarele pentru a vedea dacă îndeplinesc condițiile de participare. Rezultatele vor fi afișate de secretarul comisiei, indicând dacă ești „admis” sau „respins” și în cazul respingerii, se va specifica motivul. Până la data limită pentru evaluarea dosarelor, membrii comisiei pot cere candidaților informații suplimentare sau alte documente relevante pentru desfășurarea concursului
Proba de testare a cunoștințelor IT este una opțională și depinde de fiecare concurs în parte. Dacă anunțul nu menționează explicit organizarea unei probe de testare a cunoștințelor în domeniul IT, aceasta nu va fi susținută. Cu toate acestea, proba constă în răspunderea la 15 întrebări de tip grilă într-un timp alocat de 15 minute. Potrivit condițiilor de înscriere la competiție, probele suplimentare includ subiecte pe trei niveluri de dificultate: nivel de bază, mediu și avansat
Proba scrisă constă în redactarea unei lucrări și/sau în rezolvarea unor teste-grilă.
Probele scrise sunt necesare pentru a verifica cunoștințele teoretice și abilitățile practice esențiale pentru a ocupa o funcție publică. Testele-grilă includ cunoștințe generale despre administrația publică, care sunt obligatorii.
Subiectele pentru proba scrisă sunt bazate pe bibliografia și tematicile de concurs. Subiectele sunt aceleași pentru toți cei care candidează pentru aceeași funcție, cu excepția cazului în care concursul se desfășoară în mai multe serii.
Membrii comisiei propun minim 3 subiecte. Ulterior, comisia creează cel puțin două seturi de subiecte bazate pe propunerile realizate anterior. Listele cu subiectele propuse de fiecare membru se atașează la raportul final. Urmând ca în final, seturile de subiecte să fie semnate și sigilate în plicuri.
Comisia decide punctajul maxim și îl anunță odată cu subiectele. Dacă testul are întrebări grilă, acestea pot fi formulate cu cel mult două zile înainte de probă. De asemenea, punctajul maxim pentru teste-grilă la funcțiile de conducere nu poate depăși 30% din punctajul probei scrise.
Candidații sunt împărțiți în săli. Ulterior, se cheamă candidații pe nume pentru verificarea identității. Verificarea se face cu buletinul sau cu un alt act de identitate. Cei fără documente sau absenți sunt considerați absenți și excluși. Ieșirea din sală duce la eliminare, cu excepția situațiilor speciale.
La începutul probei, comisia arată subiectele și un candidat va alege un plic cu subiecte. Accesul este interzis după începerea probei, mai puțin pentru membrii comisiei și cei care asigură buna desfășurare a concursului.
Comisia decide durata probei, dar nu poate dura mai mult de 3 ore.
În timpul interviului, se vor evalua abilitățile, aptitudinile și motivația candidaților. Doar cei declarați admiși la proba scrisă pot susține interviul. Comisia de concurs întocmește un plan de interviu, urmând criterii precum: abilitățile de comunicare, apacitatea de analiză și sinteză, abilitățile necesare pentru funcția vacantă, motivația și comportamentul în situații de criză
Pentru funcțiile de conducere, planul de interviu include și: capacitatea de a lua decizii și de a evalua impactul acestora, exercitarea controlului decizional, abilitățile manageriale
Interviul are loc, de obicei, în maxim 5 zile lucrătoare de la proba scrisă. Data și ora interviului sunt anunțate odată cu rezultatele probei scrise. Prin excepție, cu acordul tuturor candidaților și al comisiei, președintele poate reduce termenul, cu condiția ca toți candidații să afle rezultatele probei scrise și niciunul să nu conteste rezultatul. Fiecare membru al comisiei adresează întrebări candidatului. Nu sunt permise întrebări despre opiniile politice, activitatea sindicală, religie, etnie, starea materială sau originea socială, care pot constitui discriminare. Întrebările și răspunsurile sunt înregistrate în anexa la raportul final al concursului, semnate de membrii comisiei și de candidat.Înregistrarea interviului se păstrează legal timp de cel puțin un an de la afișarea rezultatelor finale ale concursului.
Proba scrisă: maxim 100 de puncte. Sunt declarați admiși la proba scrisă candidații care au obținut pentru funcțiile publice de execuție: minim 50 de puncte și pentru funcțiile publice de conducere: minim 70 de puncte. Fiecare lucrare realizată la proba scrisă este numerotată, cu excepția cazului cu un singur candidat. Notarea se face în maximum 72 de ore de la finalizarea fiecărei probe. Fiecare membru al comisiei acordă punctaje pentru fiecare lucrare, în parte. Punctajul final pentru proba scrisă este media aritmetică a punctajelor acordate de membrii comisiei.
Interviul: maxim 100 de puncte. Admiterea la interviu pentru funcțiile de execuție: minim 50 de puncte și puncte pentru funcțiile de conducere: minim 70 de puncte. Se acordă punctaje pe baza criteriilor stabilite în planul de interviu. Punctajele finale se afișează la sediul autorității sau instituției organizatoare a concursului.
Calcularea punctajului final: se adună punctajele obținute la proba scrisă și interviu. Rezultatele sunt înscrise într-un centralizator nominal, semnat de membrii comisiei.
Comunicarea rezultatelor: rezultatele fiecărei probe și rezultatele finale sunt afișate la locul desfășurării concursului. Comunicarea rezultatelor finale se face în maximum 3 zile lucrătoare de la susținerea ultimei probe.
Criterii de departajare: candidatul cu cel mai mare punctaj obținut câștigă. La egalitate de punctaj, prioritate are cel cu punctajul cel mai mare la proba scrisă. Dacă egalitatea persistă, se organizează un nou interviu pentru a decide câștigătorul.
Candidații nemulțumiți de rezultatele obținute la selecția dosarelor, proba scrisă sau interviul, pot face contestație în 24 de ore de la afișarea rezultatelor. Contestațiile referitoare la selecția dosarelor sunt verificate în 24 de ore. Pentru contestațiile legate de probele scrise sau interviu, comisia le analizează în termen de 24 de ore de la expirarea termenului de depunere a contestațiilor.
Contestația poate modifica punctajul final dacă: candidatul îndeplinește condițiile pentru concurs ,punctajele nu sunt acordate corect, diferența de puncte depășește 10 la proba scrisă, după recorectare, candidatul „respins” obține punctajul minim pentru promovare.
Rezultatele contestațiilor sunt afișate la sediul autorității sau instituției organizatoare imediat după soluționare. Candidații pot accesa documente privind concursul, cu respectarea confidențialității datelor cu caracter personal. Consultarea lucrării scrise individuale este permisă la cerere, doar după corectare și notare. Concursurile organizate în nerespectarea regulilor pot fi declarate nule. Nulitatea este constatată în instanța de contencios administrativ.
Candidatul care a fost considerat admis în concurs este numit în funcția publică pentru care a aplicat, conform legii. În decurs de 15 zile de la afișarea rezultatelor finale ale concursului, departamentul de resurse umane sau Agenția, în cazul concursurilor pe care le organizează, trebuie să facă o propunere oficială de numire a candidatului admis. Propunerea de numire este transmisă candidatului, însoțită de o copie, prin scrisoare recomandată sau scrisoare cu confirmare de primire, semnată personal de către acesta.
Actul administrativ oficial de numire este emis în decurs de maximum 10 zile lucrătoare de la data comunicării propunerii de numire. La acest act, se anexează fișa postului specifică funcției publice, iar o copie este înmânată noului funcționar public. La solicitarea scrisă și motivată a candidatului admis, depusă în termenul stabilit, conducătorul autorității sau instituției publice poate prelungi termenul pentru eliberarea actului administrativ de numire până la 31 de zile de la comunicarea propunerii.